Followers

Sunday, March 22, 2015

SIAPA KITA

Bila dunia semakin moden,
bila dunia semakin mereput (Dah  tua)

Kita dah tak kenal, siapa yang melahirkan, siapa yang menjaga kita sejak lahir, siapa yang menyapu ubat bila kita luka akibat terjatuh. Semuanya kita lupakan bila kita sudah dewasa.

Senang kan orang sekarang melupakan, sebab mereka dah besar, semua dosa mereka yang tanggung. Macam tu sekali mereka boleh suarakan depan ibu bapa.

Tapi paling sedih, bila kita sakit sampai tidak boleh bangun dengan sendiri, siapa yang paling kita cari?? Mak sakit mak (sambil menitis air mata) bagaimana dengan ibu yang menjaga kita?? Cuba nampak tabah supaya anaknya tidak melihat air matanya. Bila kita tak boleh bangun, siapa yang menyucikan diri kita dari najis ringan dan berat?? Ibu, orang yang paling risau mengenai kita. Bagaimana dengan kita?? Kita lupa siapa kita.

Bila kita sihat, dah boleh jejakkan kaki ke tanah semula, pernah kita igt orang yang menjaga kita waktu kita sakit?? tak pernah malas kita terus menyakitinya dalam diam. Bagi dia kita semuanya tak kena, tapi sebenarnya mereka cuba menasihati kita. Itu ke yang kita panggil dunia sekarang makin tua??

Anak2 sekarang lebih pentingkan orang luar, orang yang masih belum ada kaitan dgn kita. hari demi hari kita x pernah nak abiskan masa dgn kedua ibu bapa kita. apa yang kita cari? cari kebahagian dari org luar yang belum tentu membahagiakan kita.

Ibu tak pernah meminta untuk di beri duit tapi itu memang menjadi keutamaan kita sebagai anak. Kenapa berat menghulur walau rm50?? Sebab kita rasa ibu masih ada bapa yang boleh menjaga, tapi pernah kita selami perasaan mereka? susah ke mereka, senang ke mereka? Kita semua tak pernah nak mengetahuinya. Sebab apa?? Sebab kita dah lupa siapa kita sebenarnya.

Pergilah engkau mencari kebahagiaan dunia luar, namun bila hati seorang ibu terluka, kau tak akan pernah bahagia dunia akhirat mu.

No comments: